3HAVO info pagina

3HAVO info pagina Hoofdstuk 4 :: Water: soms te veel, vaak te weinig

In dit hoofdstuk, alles over WATER. Naast de leerstof kijken we uitgebreid naar Water in Nederland. Daarbij bekijken we ook de aflevering over WATER uit de serie "Nederland van boven".


OPDRACHT "Nederland van Boven: WATER". Gebruik de Grote Bosatlas 53e druk en youtube.com.

Noteer jullie antwoorden vetgedrukt onder de vraag.


Leerstof Hoofdstuk 4: 

Hoofdstuk 4 WATER §2.1 t/m §2.4 én §4.1, §4.2 en 4.3

Bekijk ook de powerpoints uit de lessen:


Powerpoint lessen §2


Powerpoint lessen §4


Natuurlijk leer je alle begrippen. De begrippen staan ook apart per hoofdstuk op een rij, achterin je buiteNLand Boek.


Aandachtspunten per paragraaf

§2.1

- bron 7 kennen en kunnen uitleggen

- De korte en lange kringloop van het water kunnen uitleggen

- De twee manieren hoe een gebied aan water komt kunnen uitleggen

- Bron 9 kunnen uitleggen met de mogelijkheden voor de landbouw

§2.2

- bron 10: kunnen verklaren hoe een hoefijzermeer ontstaat

- De factoren waardoor een rivier buiten z'n oevers treedt kunnen noemen.

§2.3

- De verschillende kustvormen kunnen noemen met een kenmerk per kust. Bekijk de powerpoint voor foto's per kustvorm.

- De 2 oorzaken kunnen noemen waardoor de kustvorm in West-Europa bepaald wordt

- Springtij (bron 16) kunnen uitleggen. Het tegenovergestelde is doodtij. (zie tekening in de powerpoint)

§2.4

- De twee belangrijkste problemen kennen waardoor waterstress ontstaat

- Een voorbeeld kunnen geven van een situatie waardoor er een "wateroorlog" kan ontstaan

- De twee manieren van zuiniger omgaan met water kunnen noemen

§4.1

- Ken de vier voorwaarden waardoor kustduinen kunnen ontstaan

- bron 38 alleen goed bekijken

- bron 40 goed kennen (de verschillende onderdelen kunnen noemen)!

- Het verschil kunnen uitleggen tussen de oude duinen en de jonge duinen

§4.2

Waterbeheersing in Nederland - het werk van een hoogheemraadschap

(video uit de les)




Animatie Nederland overstromingsgebied (prof. Pier Vellinga, 2004) [werkt helaas alleen goed met Internet Explorer...]


Beheer zelf het water

4000 doden per dag door vuil drinkwater 

Nieuws:

Een veilige Delflandse kust

De Delflandse kust is één van de ‘zwakke schakels’ van Nederland, kustgebieden die in de toekomst niet sterk genoeg zijn om ons te beschermen tegen de zee. De Delflandse kust is vijftien kilometer lang en loopt van Hoek van Holland tot de haven van Scheveningen. De kust is nú veilig, maar niet op lange termijn. De Delflandse kust wordt daarom versterkt.

Meer duinen, meer strand, meer natuur

Op het strand van Delfland komen extra, brede duinen, tegen de huidige duinen aan. Daarnaast wordt het strand over bijna de gehele kuststrook verbreed. Je kunt straks, bij laag water, genieten van een strand van maar liefst 170 tot 200 meter breed. Tegelijkertijd wordt aan de kust een 35 hectare groot natuurgebied aangelegd tussen Hoek van Holland en ’s-Gravenzande.

Wat kun je er doen?

Bezoek het informatiecentrum om alles te weten te komen over de versterking van de kust. In de lente en zomer van 2009 vindt je het centrum op het strand van Ter Heijde (Strandweg).
Daarnaast kun je aan de Delflandse kust wandelen, fietsen, zwemmen, of surfen. Door de werkzaamheden is een beperkt deel van het strand afgezet (200 tot 500 meter). De werkzaamheden zijn buiten het werkgebied goed zichtbaar. Het opspuiten van zand en het werk van de bulldozers en graafmachines vormen een bijzonder schouwspel. Kijk voor de openingstijden van het informatiecentrum op www.delflandsekust.nl.


Bij H4 §2.3

BBC over kusten en rivieren

Over Spring- en Doodtij


Diverse "waterlinks"

- BN De Stem – Schoon water in Nederland
– Llinke Soep TV over water
- Agrarisch Dagblad – Grote schade in Spanje door droogte
- Waterland – Water en gezondheid
- Waterland – Te vies water
- Millenniumdoelen
- Wereldomroep - Publieke watervoorziening of privatisering?
- Milieu Centraal – Van rivierwater naar kraanwater
- AMREF Flying Doctors – Belang van schoon drinkwater en sanitair

H4 §4.3 | kijk voor de volledige tekst bij onderstaande foto in je boek op bladzijde 100

>bron 45: belangrijk om te leren!